STATUT
Przedszkola Publicznego w Kotorzu Małym
Tekst jednolity
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
- Nazwa przedszkola brzmi: Przedszkole Publiczne w Kotorzu Małym.
- Siedzibą przedszkola jest budynek przy ul. 1 – go Maja 5 w Kotórzu Małym.
- Organem prowadzącym jest Wójt Gminy Turawa.
- Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Opolski Kurator Oświaty.
- Przedszkolu może być nadane imię przez organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej.
- Przedszkole używa pieczątki podłużnej w pełnym brzmieniu.
CELE I ZADANIA PRZEDSZKOLA
§ 2
- Przedszkole realizuje cele i zadania określone w ustawie o systemie oświaty oraz w przepisach wydanych na jej podstawie, w zakresie wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka, opieki nad zdrowiem, bezpieczeństwem i prawidłowym rozwojem wychowanków w oparciu o podstawę programową wychowania przedszkolnego, poprzez:
1) wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych im w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji;
2) budowanie systemu wartości, w tym wychowywanie dzieci tak, żeby lepiej orientowały się w tym, co jest dobre, a co złe;
3) kształtowanie u dzieci odporności emocjonalnej koniecznej do racjonalnego radzenia sobie w nowych i trudnych sytuacjach, w tym także do łagodnego znoszenia stresów i porażek;
4) rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, które są niezbędne w poprawnych relacjach z dziećmi i dorosłym;
5) stwarzanie warunków sprzyjających wspólnej i zgodnej zabawie oraz nauce dzieci o zróżnicowanych możliwościach fizycznych i intelektualnych;
6) troska o zdrowie dzieci i ich rozwój fizyczny i sprawność fizyczną, aby chciały i mogły uczestniczyć w zabawach i grach sportowych;
7) budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym oraz rozwijanie umiejętności prezentowania przemyśleń w sposób zrozumiały dla innych;
8) wprowadzenie dzieci w świat wartości estetycznych i rozwijanie umiejętności wypowiadania się poprzez muzykę, małe formy teatralne oraz sztuki plastyczne;
9) kształtowanie u dzieci poczucia przynależności społecznej (do rodziny, grupy rówieśniczej i wspólnoty narodowej) oraz postawy patriotycznej;
10) zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych poprzez wspieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności, a także kształtowanie tych wiadomości i umiejętności, które są ważne w edukacji szkolnej;
11) kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych;
12) kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych;
13) wdrażanie dzieci do utrzymywaniu ładu i porządku;
14) wspomaganie rozwoju mowy dzieci;
15) wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia;
16) wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci;
17) wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych;
18) wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem – muzyka i śpiew, pląsy i taniec – różne formy plastyczne;
19) wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych;
20) pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń;
21) wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt;
22) wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną;
23) kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania;
24) wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne. - Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- W pracy dydaktyczno – wychowawczej zapewnia podtrzymanie kultury i tradycji regionalnej.
- Przedszkole udziela pomoc psychologiczno-pedagogiczną wychowankom, ich rodzicom i nauczycielom.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom w przedszkolu, polega na rozpoznawaniu i zaspakajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka, wynikających w szczególności:
1) z niepełnosprawności;
2) z niedostosowania społecznego;
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym;
4) ze szczególnych uzdolnień;
5) ze specyficznych trudności w uczeniu się;
6) z zaburzeń komunikacji językowej;
7) z choroby przewlekłej;
8) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
9) z niepowodzeń edukacyjnych;
10) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacja bytową dziecka i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
11) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu rodzicom dzieci i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększenia efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla dzieci.
- Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu organizuje dyrektor przedszkola.
- Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają wychowankom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psycholog, pedagog, logopeda, terapeuta pedagogiczny, zwani dalej ‘specjalistami”
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami;
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi;
3) placówkami doskonalenia nauczycieli;
4) innymi przedszkolami, szkołami i placówkami;
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży. - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) wychowanka;
2) rodziców wychowanka;
3) dyrektora przedszkola;
4) nauczyciela lub specjalisty, prowadzącego zajęcia z wychowankiem;
5) poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej;
6) kuratora sadowego;
7) pracownika socjalnego;
8) pielęgniarki lub higienistki;
9) asystenta rodziny;
10) asystenta edukacji romskiej;
11) pomocy nauczyciela - Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu może być organizowana w formie porad, konsultacji i warsztatów dla rodziców i nauczycieli oraz zajęć specjalistycznych dla dzieci (korekcyjno – kompensacyjnych, logopedycznych, socjoterapeutycznych oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym) i zajęć rozwijających uzdolnienia.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia organizuje się dla dzieci szczególnie uzdolnionych oraz prowadzi się przy wykorzystaniu aktywnych metod pracy. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
- Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5.
- Zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze organizuje się dla dzieci mających trudności w nauce, w szczególności w spełnianiu wymagań. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 8.
- Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z zaburzeniami mowy, które powodują zaburzenia komunikacji językowej oraz utrudniają naukę. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4.
- Zajęcia socjoterapeutyczne oraz inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z dysfunkcjami i zaburzeniami utrudniającymi funkcjonowanie społeczne. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
- Czas trwania zajęć, o których mowa w ust. 12 określają odrębne przepisy.
- Zajęcia rozwijające uzdolnienia, zajęcia dydaktyczno – wyrównawcze oraz specjalistyczne prowadzą nauczyciele i specjaliści posiadający kwalifikacje odpowiednie dla rodzaju prowadzonych zajęć.
- Porady, konsultacje, warsztaty i szkolenia prowadzą nauczyciele i specjaliści.
- Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu, rozpoznają odpowiednio indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz indywidualne możliwości psychofizyczne dzieci, w tym ich zainteresowania i uzdolnienia.
- Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą w szczególności:
1) obserwacje pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna); - W przypadku stwierdzenia, że wychowanek ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista informuje o tym niezwłocznie dyrektora.
- Dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli, wychowawców grup, specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem – jeśli stwierdzi taką potrzebę.
- W przypadku stwierdzenia przez dyrektora przedszkola, że konieczne jest objecie dziecka pomocą psychologiczno – pedagogiczną odpowiednio planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane.
- Dyrektor przedszkola planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej, współpracuje z rodzicami dziecka oraz w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami i specjalistami, prowadzącymi zajęcia z dzieckiem, poradnią lub innymi osobami, o których mowa w ust.11.
- Dyrektor przedszkola, może wyznaczyć inna osobę, której zadaniem będzie planowanie i koordynowanie udzielania dzieciom pomocy psychologiczno – pedagogicznej przedszkolu.
- Nauczyciele, wychowawcy grup oraz specjaliści są odpowiedzialni za jakość udzielanej w przedszkolu pomocy psychologiczno pedagogicznej.
- Szczegółowe zasady udzielania i organizowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej określają odrębne przepisy.
- Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem indywidualnego rozwoju dziecka, prowadząc wielokierunkowe, równolegle prowadzone działania profilaktyczne, stymulujące, kompensacyjne, współpracując z rodziną wspomagając ją w wychowaniu i przygotowaniu dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem w atmosferze akceptacji i bezpieczeństwa, zasady i sposób sprawowania opieki regulują opracowane przez radę pedagogiczną, na podstawie obowiązujących przepisów prawnych, procedury wewnętrzne:
1) procedura organizacji wycieczek i spacerów;
2) procedura bezpieczeństwa dzieci podczas ich pobytu w przedszkolu. - Za bezpieczne i higieniczne warunki odpowiadają wszyscy pracownicy przedszkola a w szczególności pracownicy pedagogiczni.
- Przedszkole sprawuje opiekę nad dziećmi, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka i jego możliwości rozwojowych, potrzeb środowiskowych z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych.
- Przedszkole organizuje różnorodne formy krajoznawstwa i turystyki. Zasady sprawowania opieki nad dziećmi podczas wycieczek i spacerów określają procedury wymienione w ust. 31 pkt.1, 2
- Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców (prawnych opiekunów) lub upoważnioną przez nich osobę, zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo w godzinach określonych w umowie cywilno – prawnej. Zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola reguluje zarządzenie wewnętrzne dyrektora z dnia 31.01.2012r. z którym zapoznaje się wszystkich nauczycieli oraz rodziców na początku każdego roku szkolnego.
- Rodzice (prawni opiekunowie) przyjmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
- Zgodnie z Ustawą o systemie oświaty z późniejszymi zmianami, na życzenie rodziców (prawnych opiekunów), przedszkole organizuje dla dzieci naukę religii i zajęcia z języka mniejszości narodowej. W tym czasie dzieci nie uczęszczające na te zajęcia mają zapewnioną opiekę innego nauczyciela.
- Warunki i sposób wykonywania przez przedszkole zadania, o którym mowa w ust. 42, określają odrębne przepisy.
- Przedszkole na wniosek rodziców może realizować świadczenia dodatkowe obejmujące zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, odbywające się poza czasem przeznaczonym na realizacje podstawy programowej wychowania przedszkolnego z uwzględnieniem w szczególności potrzeb i możliwości rozwojowych dzieci.
ORGANY PRZEDSZKOLA
§ 3
- Organami przedszkola są:
1) Dyrektor przedszkola;
2) Rada pedagogiczna;
3) Rada rodziców. - Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.
DYREKTOR PRZEDSZKOLA
- Dyrektor przedszkola wyłaniany jest w drodze konkursu przez organ prowadzący.
- Dyrektor przedszkola w szczególności:
1) kieruje działalnością przedszkola i reprezentuje go na zewnątrz;
2) sprawuje opiekę nad dziećmi oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne;
3) przewodniczy radzie pedagogicznej i realizuje jej uchwały oraz uchwały rady rodziców podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;
4) wstrzymuje uchwały rady pedagogicznej i rady rodziców niezgodne z przepisami prawa i powiadamia o tym stosowne organy;
5) koordynuje współdziałanie organów przedszkola, zapewniając im swobodne działanie i podejmowanie decyzji zgodnie z prawem oraz wymianę informacji między nimi;
6) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym przedszkola, zaopiniowanym przez radę rodziców i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie;
7) dopuszcza do użytku w przedszkolu zaproponowany przez nauczycieli program wychowania przedszkolnego po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej;
8) opracowuje razem z radą pedagogiczną program rozwoju przedszkola z wykorzystaniem informacji z realizacji nadzoru pedagogicznego;
9) gromadzi informacje o pracy nauczycieli w celu dokonania ich oceny pracy według zasad określonych w odrębnych przepisach;
10) sprawuje nadzór pedagogiczny w stosunku do zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli, wykonując w szczególności następujące zadania:
a) organizuje ewaluację wewnętrzną i wykorzystuje jej wyniki do doskonalenia jakości pracy przedszkola;
b) kontroluje przestrzeganie przez nauczycieli przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej przedszkola;
c) wspomaga nauczycieli w realizacji ich zadań, w szczególności przez:
– przedstawianie nauczycielom wniosków wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego
– motywowanie do doskonalenia i rozwoju zawodowego,
– organizowanie szkoleń i narad,
d) dokonuje obserwacji prowadzonych przez nauczycieli zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych oraz innych zajęć i czynności wynikających z działalności statutowej placówki;
11) opracowuje na każdy rok szkolny planu nadzoru pedagogicznego i przedstawia go radzie pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan;
12) przedstawia radzie pedagogicznej, do dnia 31 sierpnia każdego roku, wyniki i wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola;
13) przekazuje informacje z realizacji nadzoru pedagogicznego radzie pedagogicznej i radzie rodziców;
14) ustala w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny program wychowawczy przedszkola oraz program profilaktyki – jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną w sprawie tych programów;
15) ustala ramowy rozkład dnia na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny pracy oraz oczekiwań rodziców (prawnych opiekunów);
16) opracowuje arkusz organizacji przedszkola i przedstawia go do zatwierdzenia organowi prowadzącemu;
17) zapewnia pracownikom właściwe warunki pracy zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, bhp i ppoż.;
18) współdziała ze szkołami wyższymi oraz zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji praktyk pedagogicznych;
19) dokonuje kontroli obiektów należących do przedszkola pod kątem zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków korzystania z tych obiektów, jeżeli przerwa w działalności oświatowej przedszkola trwa, co najmniej 2 tygodnie (z ustaleń kontroli sporządza się protokół, który podpisują osoby biorące w niej udział – kopię protokołu przekazuje się organowi prowadzącemu;
20) prowadzi dokumentację kancelaryjno – archiwalną zgodnie z obowiązującymi przepisami;
21) w przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania w przedszkolu opracowuje – w uzgodnieniu z organem prowadzącym – przedszkolny program i harmonogram poprawy efektywności nauczania lub wychowania;
22) dyrektor informuje innych nauczycieli, specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem - jeżeli stwierdzi taką potrzebę;
23) planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane;
24) powiadamia dyrektora szkoły, w obwodzie której mieszka wychowanek przedszkola, o spełnianiu przez niego obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, w przedszkolu;
25) wydaje rodzicom zaświadczenie o spełnianiu przez dziecko obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego;
26) wydaje – na wniosek rodziców – decyzje zezwalającą na spełnianie przez dziecko przyjęte do przedszkola obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, poza przedszkolem;
27) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji. - Dyrektor może, w drodze decyzji, przyjąć i skreślić dziecko z przedszkola w czasie roku szkolnego na podstawie uchwały rady pedagogicznej i po zasięgnięciu opinii rady rodziców. Skreślenie nie dotyczy dziecka objętego obowiązkiem rocznego przygotowania przedszkolnego. W uzasadnionych przypadkach dziecko to, na wniosek dyrektora przedszkola może zostać przeniesione do innego przedszkola w obwodzie, którym mieszka, realizującego tylko podstawę programowa wychowania przedszkolnego.
- Dyrektor jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w przedszkolu nauczycieli i pracowników nie będących nauczycielami i decyduje w sprawach:
1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników przedszkola;
2) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom oraz innym pracownikom przedszkola;
3) występowania z wnioskami, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej przedszkola, w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień dla nauczycieli oraz pozostałych pracowników przedszkola;
4) przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych. - Wykonując swoje zadania współpracuje z radą pedagogiczną, rodzicami, organem prowadzącym oraz instytucjami nadzorującymi i kontrolującymi.
- Zapewnia bieżący przepływ informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola w sposób zgodny z zarządzeniem wewnętrznym dyrektora z dnia 31.01.2012r., a w przypadku sprzecznych opinii, organizuje spotkania negocjacyjne zainteresowanych organów przedszkola.
- Wykonuje zadania związane z prowadzeniem baz danych oświatowych i inne zadania wynikające z przepisów o systemie informacji oświatowej;
- Sprawuje Kontrolę Zarządczą w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy, zgodnie z odrębnymi przepisami.
- Dyrektor zapewnia bezpieczne i higieniczne warunki pobytu w przedszkolu, a także bezpieczne warunki uczestnictwa w zajęciach organizowanych przez Przedszkole poza obiektem do niego należącym.
- Dyrektor ponosi odpowiedzialność za właściwe prowadzenie i przechowywanie dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz za wydawanie przez przedszkole dokumentów zgodnych z posiadaną dokumentacją.
- W przypadku nieobecności dyrektora przedszkola zastępuje go inny nauczyciel tego przedszkola wyznaczony przez organ prowadzący.
- Wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych.
RADA PEDAGOGICZNA
- Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
- W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu.
- Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
- Dyrektor przedszkola przedstawia radzie pedagogicznej, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym ogólne wnioski ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego oraz informacje o działalności przedszkola.
- Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
- Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należy:
1) zatwierdzanie planów pracy przedszkola po zaopiniowaniu przez radę rodziców oraz planu nadzoru pedagogicznego;
2) podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu, po zaopiniowaniu ich projektów przez radę rodziców;
3) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
4) podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola;
5) uchwalenie i nowelizowanie regulaminów przedszkola o charakterze wewnętrznym;
6) uchwalenie w porozumieniu z radą rodziców programu wychowawczego przedszkola oraz programu profilaktyki; - Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, w tym zwłaszcza tygodniowy rozkład zajęć i przydział godzin ponadwymiarowych;
2) wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień,
3) propozycje dyrektora w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych;
4) pracę dyrektora przedszkola na wniosek organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny;
5) projekt planu finansowego placówki. - Dyrektor może wstrzymać wykonanie uchwały rady pedagogicznej, jeśli jest ona niezgodna z prawem i zawiadamia o wstrzymaniu wykonania uchwały organ prowadzący Przedszkole oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.
- Rada pedagogiczna przygotowuje projekt statutu placówki albo jego zmiany i przedstawia go do uchwalenia.
- Rada pedagogiczna może wystąpić z wnioskiem o odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora oraz deleguje przedstawicieli do składu komisji konkursowej przeprowadzającej konkurs na stanowisko dyrektora.
- Nauczyciele zobowiązani są do nie ujawniania spraw poruszanych na posiedzeniu rady pedagogicznej, które mogą naruszać dobro osobiste dzieci lub ich rodziców, a także nauczycieli i innych pracowników przedszkola,
- Rada pedagogiczna zbiera się na obowiązkowych zebraniach zgodnie z harmonogramem przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze i po zakończeniu roku szkolnego.
- Zebrania rady pedagogicznej są protokołowane.
- Uchwały rady pedagogicznej są podejmowane większością głosów w obecności, co najmniej połowy jej członków.
- Zasady pracy rady pedagogicznej określa regulamin jej działalności, o którym mowa w ust. 19.
RADA RODZICÓW
- W przedszkolu może działać rada rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
- Rada rodziców uchwala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze statutem placówki.
- W skład rady rodziców wchodzą - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
- W wyborach, o których mowa ust.32, jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic.
- Wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w każdym roku szkolnym.
- Rada rodziców może występować do dyrektora przedszkola, rady pedagogicznej, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach przedszkola.
- Do kompetencji rady rodziców należy:
1) uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu wychowawczego przedszkola obejmującego wszelkie treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do dzieci, realizowanego przez nauczyciela;
2) uchwalenie w porozumieniu z radą pedagogiczną programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych dzieci oraz potrzeb danego środowiska,, obejmującego wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym, skierowane do dzieci, nauczycieli i rodziców;
3) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności nauczania lub wychowania w przypadku stwierdzenia przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny niedostatecznych efektów nauczania lub wychowania;
4) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola. - Jeżeli rada rodziców w terminie 30 dni od dnia rozpoczęcia roku szkolnego nie uzyska porozumienia z radą pedagogiczną sprawie programu, o którym mowa w ust.36 pkt.1 i 2 program ten ustala dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z organem sprawującym nadzór pedagogiczny. Program ustalony przez dyrektora przedszkola obowiązuje do czasu uchwalenia programu przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną.
- Rada rodziców ma prawo wytypować dwóch przedstawicieli do komisji konkursowej na stanowisko dyrektora przedszkola.
- Rada rodziców może porozumiewać się z radami rodziców innych przedszkoli, szkół i placówek oświatowych i ustalać zasady i zakres współpracy.
- W celu wspierania działalności statutowej placówki rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł. Zasady wydatkowania funduszy rady rodziców określa regulamin, o którym mowa w ust. 31.
- Wszystkie spory pomiędzy poszczególnymi organami załatwiane są polubownie na terenie placówki.
- Sposób rozwiązywania sporów między organami przedszkola
1) w przypadku konfliktu nauczyciela z dyrektorem spór rozstrzyga rada pedagogiczna;
2) konflikt dyrektora z rodzicami rozstrzyga rada pedagogiczna z radą rodziców;
3) w przypadku konfliktu nauczyciela z rodzicami w pierwszej kolejności powinien być powiadomiony dyrektor przedszkola, który rozstrzyga problem zgodnie z kompetencjami i obowiązującymi przepisami; w przypadku nie rozstrzygnięcia sporu, dyrektor sprawę przekazuje zgodnie z kompetencjami organowi prowadzącemu lub sprawującemu nadzór pedagogiczny;
4) w przypadku sporu między radą pedagogiczną i radą rodziców dyrektor kieruje organy pozostające w sporze do mediacji, w której pełni rolę mediatora; dyrektor wyznacza termin posiedzenia mediacyjnego i zaprasza do udziału w nim upoważnionych przedstawicieli organów pozostających w sporze; jeżeli podczas trzech kolejnych posiedzeń organy pozostające w sporze nie osiągną porozumienia, spór rozstrzyga dyrektor kierując się zasadą obiektywizmu oraz dobrem przedszkola i jego wychowanków; decyzja dyrektora jest ostateczna;
5) w przypadku sporu między dyrektorem a pozostałymi organami przedszkola, obowiązkiem organów pozostających w sporze jest przystąpienie do próby zawarcia porozumienia; w tym celu organy pozostające w sporze ustalają termin wspólnego posiedzenia w razie nieosiągnięcia porozumienia podczas dwóch kolejnych posiedzeń, każdemu organowi pozostającemu w sporze przysługuje prawo skierowania sprawy do organu prowadzącego lub organu sprawującego nadzór pedagogiczny, zależnie od kompetencji;
- STATUT PRZEDSZKOLA
- Standardy ochrony małoletnich w PP w Kotorzu Małym
- KLAUZULA INFORMACYJNA
- DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI
- PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO OBOWIĄZUJĄCA OD 17.02.2017r.
- RAMOWY ROZKŁAD DNIA
- PROCEDURA PRZYPROWADZANIA I ODBIERANIA DZIECI
- KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
- ZAJĘCIA DODATKOWE
- ZDROWO JEMY - ZDROWO ROŚNIEMY PROMUJEMY ZDROWIE
- KONSULTACJE
- PROGRAMY REALIZOWANE W PRZEDSZKOLU
- PROFIL ROZWOJOWY SZEŚCIOLATKA.
DO POBRANIA:
- Wniosek o przyjęcie dziecka do przedszkola na rok szkolny 2024/2025
- Załączniki do wniosku o przyjęcie do przedszkola 2024/2025
- Wniosek - kontynuacja wychowania przedszkolnego na rok szkolny 2024-2025
- Wniosek - oświadczenie woli
- ZDROWIE JAMY USTNEJ MAŁEGO DZIECKA - PORADNIK DOBRYCH PRAKTYK W KSZTAŁTOWANIU ZACHOWAŃ PROZDROWOTNYCH